Az olvasási és szövegértési készségek fejlesztése gyermek- és serdülőkorban terápiás állatok bevonásával

A képzés engedélyszáma: A/13357/2024 (pedagógus akkreditációs rendszer)

Akkreditált képzésünknet azoknak a pedagógusoknak ajánljuk, akik szeretnék a saját kompetencihatáraikon belül hatékonyan támogatni a gyerekek olvasási és szövegértési képességeinek fejlődését, terápiás állatok bevonásával. A képzés célja hogy a résztvevő ismerje meg az olvasás és szövegértés fejlesztésének szakmai alapjait, az állatasszisztált terápia alapvető módszereit. További cél, hogy a résztvevő elsajátítsa a gyermekek és serdülők számára készített, olvasást és szövegértést fejlesztő, olvasást népszerűsítő programok tervezésének lépéseit, saját kompetenciahatárain belül. Tanulja meg az olvasás és szövegértés fejlesztésében szerzett ismereteit úgy alkalmazni, hogy a foglalkozásokba terápiás állat és annak felvezetője is hatékonyan bevonható legyen. Váljon képessé a gyermekek és serdülők számára készített, állatasszisztált olvasóprogramok tervezésére és megvalósítására. A képzés során megismerkedünk az állatasszisztált-irodalomterápiás társasjátékokkal is, melyek például a kötelező olvasmányok élményalapú feldolgozásában segíthetik a pedagógusokat.

 

A képzés adatai:

Időtartam: 30 óra (1-2. nap online, 3. jelenléti oktatás)

Dátum: 2025.05. 22., 23., 24. (csütörtök - péntek  szombat)

Helyszín: 1-2. nap ZOOM, 3. nap Budapest, Magnet Ház

Ár: 50.000 Ft/fő

Maximum létszám: 20 fő

Kiknek ajánljuk? Pedagógusoknak, gyógypedagógusoknak.

A képzés érvényes pedagógus akkreditációval és felnőttképzési bejelentéssel is rendelkezik!

Jelentkezés módja:

Jelentkezést kizárólag e-mailben tudunk fogadni a habilitaciosmacska@gmail.com e-mail címen. A jelentkezéskor kérjük elküldeni a végzettséget (dokumentummal igazolva), a számlázási nevet és címet. A jelentkezés a részvételi díj befizetésével válik véglegessé. A befizetést nem áll módunkban visszautalni április 24. után!

A képzés oktatói:

Bánszky Noémi

dr. Mohai Katalin

Gyógypedagógus-pszichológusként közel 25 éve az elmélet-gyakorlat-kutatás dinamikus egységére épül tevékenysége. A felsőoktatásban az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézetének oktatójaként a gyógypedagógus-hallgatók pszichológiai és diagnosztikai ismereteinek megalapozását végzi. A felsőoktatás mellett jelenleg a Semmelweis Egyetem Bókay Gyermekklinikáján is dolgozik – gyermekek és családjaik szükségleteihez illesztett diagnosztikáját-állapotfeltárását, intervencióját, tanácsadást végez. Ezen túl foglalkozik a természetalapú megoldások (Nature Based Solutions), ezen belül a zöld-gondoskodás körébe tartozó (Green Care) kertterápiával. A kertterápia pszichológiai hátterét és gyakorlatát kutatja, kertterápiás módszertani fejlesztéseket végez, valamint különböző résztvevői csoportokkal terápiás foglalkozásokat vezet.

Rudolf Panka

Rudolf Panka az ELTE-n végzett angol és magyar tanári és bölcsész szakokon. Az irodalomterapeuta képzést a Pécsi Tudományegyetemen szerezte meg. A Magyar Irodalomterápiás Társaság tagja, hét éve tart irodalomterápiás csoportokat felnőtteknek, kamaszoknak. Előtte saját fejlesztésű könyves közösségi eseményével, a Booktion! nevű kezdeményezéssel hozta közelebb az olvasást az emberekhez. A Károli Gáspár Református Egyetemen pedagógus továbbképzésben oktatta az olvasásterápia módszerét, a képzés megszűntéig. A Szöveglelő irodalomterápiás antológia egyik szerzője.
Hisz a sokszínűség és a kapcsolódás erejében, melyhez az irodalom csodás segítség lehet. Az irodalomban meglátjuk egyediségünket és azt is, ami közös bennünk, segítségével kapcsolódhatunk önmagunkhoz és másokhoz is.
Egyéb módszerspecifikus végzettségei:
örömtréner, gyászcsoport vezető, állatasszisztált terapeuta, traumatudatos segítségnyújtás.

Tematika:

1. nap (zoom) 

Oktató: Bánszky Noémi 

Az állatasszisztált intervenciók jellemzői és kritériumai Az állatasszisztált aktivitás, oktatás és terápia alapjai.

A macska mint terápiás állat. A macska alkalmazási lehetőségei, etológiája, képzésének és vizsgáztatásának megismerése.

Kutyák és egyéb kisállatok alkalmazási lehetőségei. Kutyák vizsgarendszere, kutyák kognitív és szociális képességei, alkalmazásának sajátosságai. Kisállatok (pl. tengerimalac) alkalmazásának sajátosságai

Az állatasszisztált oktatás jelentősége

Oktató: Dr. Mohai Katalin (6 óra)

Az olvasási és szövegértési kompetenciák fejlődése. A fejlődést meghatározó tényezők.

Az olvasás és szövegértési nehézségek, zavarok oki háttere és sajátosságai. Vizsgálati módszerek.

Az olvasási és szövegértési készségek fejlesztése.

A fejlesztési lehetőségei gyermek – és serdülőkorban.

 

2. nap (ZOOM)

Oktató: Bánszky Noémi (8 óra)

Az állatasszisztált terápiák. A terápiák alkalmazásának lehetőségei az olvasási és szövegértési készségek fejlesztésében.

Hogyan tervezzünk és tartsunk állatasszisztált olvasóprogramokat? Előkészületek, fejlesztési tervek, típusfeladatok.

Esetbemutatás: macskás foglalkozások a gyakorlatban. Példafoglalkozások bemutatása: olvasásóra macskákkal az első osztályban. Magatartásproblémával küzdő gyerekek olvasásfejlesztése macskák bevonásával. Szövegértés macskákkal felső tagozatos diákoknak.

Hogyan tervezzünk és tartsunk állatasszisztált olvasóprogramokat? Állatok bevonása a fejlesztésbe.

Foglalkozásterv készítésének lépései. Állatasszisztált foglalkozások speciális jellemzői, tervezése.

Oktató: Rudolf Panka (2 óra)

Állatasszisztált ársasjátékok, melyek különböző ifjúsági regényeket dolgoznak fel terápiás állatok bevonásával. A résztvevők megismerik a játékot és vezetésének szabályait.

Az állatasszisztált társasjátékok alkalmazása a gyakorlatban: a Pál utcai fiúk című regényhez készült, felső tagozatos gyerekekkel kipróbált játékkal kapcsolatos tapasztalatok.

 

3. nap (jelenléti oktatás)

Oktató: Bánszky Noémi és Rodolf Panka

Készségfejlesztő állatasszisztált technikák, feladatok a gyakorlatban. Gyermekek és serdülők fejlesztésének módszerei. Kutyák és macskák bevonása a fejlesztésbe.

Állatasszisztált társasjátékok a gyakorlatban (a Pál utcai fiúk regényhez és a Négyszögletű kerekerdőhöz készített játékok). Bánszky Noémi és Rudolf Panka

Foglalkozások tervezése és levezetése a gyakorlatban (saját élmény macskákkal)